onsdag 13 mars 2013

Släktforskaren och iPad

CamCard

Jag har tidigare berättat om ArkivDigitals nya app som innebär att man kan koppla upp sig till ADs bilddatabas.

I dag har jag köpt en ny app "CamScanner HD" som visat sig synnerligen användbar.

Hittills har jag använt mig av den inbyggda kameran och tagit vanliga bilder av dokument. Resultatet blir mycket bra men CamScanner ger fler möjligheter.

Man kan även importera foton av dokument och behandla dessa t.ex. beskära.

Du kan på tillverkarens hemsida  http://www.intsig.com/en/camscanner%20hd.html se vilka funktioner som finns tillgängliga.

Eftersom resultatet av en inscanning och efterföljande bildbehandling kan sparas och OCR-as (texttolkas) som en PDF och sparas till en molntjänst är möjligheterna stora.

Här några exempel på mina första försök med applikationen:

En bild tagen med kamera:

Original obeskuren


Efter import till CamScanner och behandlad.

Ett exempel till från Hvar 8 Dag 1918:

Jag har inte lärt mig hur man ändrar bilden till gråskala - men det kommer hoppas jag.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar