söndag 7 november 2021

 DIGITALISERA NEGATIV.

Hur gör man lämpligen för att få en förhandstitt på ett negativ? Eller kan man snabbare än med en flatbäddsscanner digitalisera ett negativ?
Jag scannade tidigare ett antal 6x6 dia genom att använda ett ljusbord och digitalkamera (12 MP) med hyfsat resultat.
För negativ provar jag nu med en nyare kamera (18MP).
Testen är gjord på frihand. Resultatet är inverterat i bildprogram.
Det borde gå utmärkt att med iPad eller liknande som ljusbord (app finns) fota med mobiltelefon för att få hyfsat resultat.

Här en av Rolf Gleisners negativ (6x9). "Johansson Lamberget".
Jag använder kamerans hela upplösning och får en bild på 18MP - en jpg på 8 MP.
Så här blev det (nerskalad bild).


PS
Jag lade ut denna bild i en FB-grupp. Och ganska snabbt fick jag kommentaren
"Det är från mina föräldrars 50-årskalas ..." Så ibland blir det träff!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar