onsdag 23 juli 2014

Vi Hussare och de andra

Som varande en av ättlingarna till kyrkoherden Erik Nilsson Huss född 1590 och medlem i släktföreningen "Vi Hussare" har jag nyligen accepterat att deltaga i en grupp som skall jobba med släktträdet. Det gäller framför allt att försöka hitta nu levande ättlingar men även att kontrollera de data som insamlats av olika forskare.

Jag har tidigare puffat för den bilddatabas wermlandsbilder.se som jag ägnar en hel del tid åt.
En av de porträttfoto som finns i Kommunarkivets samling (insamlade av CE Nygren) är detta:

http://www.wermlandsbilder.se/Arkiv01/visa.php?id=15106&aid=26

Bildtexten :
Clementine Huss. Född 18480908 Karlstad (S). 
Dotter till Handlanden och bruksägaren Johan Henrik Huss f. 18150119 Uddevalla(O) och hh Henriette 
Wilhelmina Hage f.18271116 Lund(M) 
Död 1895 Stockholm (AB)
Gift med bokhandlare Alexander d´Aubigné i Carlstad.

Naturligtsvis hajar man till - "Huss" - är det en Huss-ättling utgående från min anfader Erik Nilsson Huss?
Då blir det till att leta sig bakåt (och senare framåt) för att om möjligt bekräfta koppling.

Jag brukar använda MinSläkt-programmet när jag gör "udda" utredningar. Med hjälp av GEDCOM-export kan jag sedan skicka resultatet till valfritt program.

Efter åtskilligt bläddrande i Arkiv Digital så blev resultatet följande släktträd:


Den sista anan jag hittade är Klensmedsmästaren Sven Huus i födelseboken:
Uddevalla C:4 (1749-1774) Bild 47 / sid 43 (AID: v2239.b47.s43, NAD: SE/GLA/13595)


Det är alltså senare som namnet ändras till Huss. Sven Huus dog 1762 vid 42 års ålder.

Chansen är nog tämligen liten att denna släkt och "vår" är släkt.

Som en liten "knorr" så gav ett sök på "Huss" i Facebook träff på "Anna Huss Home"
https://www.facebook.com/annahusshome.
Anna, inredningsarkitekt mm. härstammar från Hammarö. Med hjälp av Sveriges befolkning 1990,1980 och 1970 samt de gamla vanliga kyrkböckerna så gick det att skapa Anna's släktträd - i detta ingår Clementine som är Anna's farfars farfars syster!

Jag har valt att bara visa årtal i detta träd:


Ursprungsfrågan är fortfarande inte helt besvarad - men det kan ju inträffat någon form av arbetsvandring mellan Medelpad och Bohuslän under 1600-talet ....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar